25 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات دیابت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

گزراش برگزاری سمپوزیم تازه های دیابت روز جهانی دیابت 1401

گزراش برگزاری سمپوزیم تازه های دیابت روز جهانی دیابت 1401

سمپوزیم تازه های دیابت با تاکید بر اهمیت آموزش در پیشگیری و کنترل عوارض دیابت با استقبال گسترده حرفه مندان سلامت روز پنجشنبه 26

در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم دکتر  کوروش اعتماد مدیر کل دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از برنامه کنترل و پیشگیری دیابت در کشور را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه، بسته خدمت برنامه پیشگیری و کنترل دیابت، بسته خدمت سطح یک و دستور العمل ایراپن مبنای اجرای برنامه کشوری دیابت هستند که اهداف چهارچوب ملی ارایه خدمت در بیماری دیابت  با هدف پیشگیری و کنترل بیماری دیابت در سه سطح اولیه، ثانویه و ثالثیه را دنبال میکند گفت:  این چهارچوب بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر (پیشگیری از افزایش شیوع دیابت و چاقی) تهیه شده است و یکی از اجزای اصلی برنامه پیشگیری و کنترل دیابت، آموزش و اطلاع رسانی است.

دکتر اعتماد در ادامه اقدامات دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر در راستای اهداف چارچوب ملی ارایه خدمت در بیماری دیابت را برشمرد و گفت: تهیه و ابلاغ بسته خدمت دیابت، افزایش حساسیت مکانیسم های شناسائی بیماران دیابتی و تاکید بر اصلاح عوامل خطر رفتاری در قالب برنامه ایراپن، طراحی و برگزاری دوره های بازآموزی حضوری و غیر حضوری مراقبت دیابت جهت ارائه دهندگان خدمات، بازنگری خدمات غربالگری، بیماریابی و مراقبت جهت ارائه در قالب سامانه های پرونده الکترونیک  و همچنین گنجاندن کلیه فعالیت های برنامه کشوری دیابت در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت  از مهمترین اقداماتی ست که این دفتر در  این زمینه در دستور کار دارد.

وی در خصوص اقدامات این دفتر در خصوص تقویت مراقبت بیماران مبتلا به دیابت تصریح کرد: آموزش خودمراقبتی بیماران دیابتی، حمایت از افزایش پوشش انجام آزمایش  HbA1c    در سطح شبکه جهت بیماران تحت پوشش سطح یک (حداقل دو نوبت آزمایش HbA1c در فواصل سه تا شش ماهه) ، کنترل رتینوپاتی دیابتی  و برگزاری کمپین اطلاع رسانی در قالب بزرگداشت هفته ملی دیابت از جمله این اقدامات می باشد.

در بخش دیگری از افتتاحیه این سمپوزیوم دکتر  افشین استوار  رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دیابت را شایع ترین بیماری متابولیک مزمن در جهان خواند. وی با اشاره به این که مطالعه های اخیر روند فزاینده و رو به رشد دیابت را در جهان نشان داده است تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شیوع دیابت در دنیا بسیار افزایش یافته است؛ به شکلی که اکنون از هر ۱۰ نفر، یک نفر به دیابت مبتلا است و این یعنی شیوع دیابت در دنیا حدود ۱۰ درصد است.

دکتر استوار ادامه داد: به دلیل این روند افزایشی، سازمان بهداشت جهانی در اهداف ۹ گانه‌ای که برای کشورهای دنیا تعیین کرده است هدف گذاری کرده است که شیوع دیابت را تا سال ۲۰۲۵ متوقف کند؛ زیرا به نظر می‌رسد ما نمی‌توانیم شیوع دیابت را کاهش دهیم؛ بنابراین فعلا هدف این است که نگذاریم از مقدار فعلی بیشتر افزایش یابد که البته همین هدف هم تاکنون در هیچ کشوری محقق نشده است و ۱۰ درصد مردم بالای ۲۰ سال مبتلا به دیابت هستند که یعنی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند. روند به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این آمار به ۷۵۰ میلیون نفر برسد.

وی افزود: بر اساس پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۴۰۰ در کشور انجام شده است شیوع دیابت در کشور از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۱۴ درصد شیوع در سال ۱۴۰۰ رسیده است که یعنی شیوع دیابت در کشور به فاصله پنج سال حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های غیرواگیر قابل انتساب به دیابت هستند ادامه داد: هرچه اپیدمی بیماری گسترده تر می شود هزینه این بیماری مشتمل بر تشخیص، درمان و عوارض ناشی از ان نیز افزایش می یابد به طوری که هزینه پزشکی بیماران دیابتی 2 تا 3  برابر بیش از بیماران غیردیابتی است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم خاطر نشان کرد: دیابت می تواند علت اصلی بسیاری از اختلال ها از جمله نابینایی، نارسایی کلیه، قطع عضو ، حمله های قلبی و سکته باشد و به دلیل اثر اقتصادی قابل توجه دیابت بر بیماران، خانواده ها و نظام سلامت، مدیریت و مراقبت از این بیماری به هزینه بالایی نیاز دارد. در حال حاضر 12 درصد کل بودجه سلامت جهان صرف دیابت می شود.

 رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تلاش برای دستیابی به رویکرد های درمانی جدید تر با هدف بهبود هر دو پیامد کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به عوارض را با توجه به سرعت افزایش شیوع بیماری دیابت و هزینه کلان ناشی از آن که به جامعه تجمیل می شود حائز اهمیت خواند.

 

گفتنی ست سمپوزیوم تازه های درمان دیابت با هدف ارائه دستاورد های نوین و اعتلای علمی سطح دانش پزشکی با تاکید بر نقش آموزش در  پیشگیری و کنترل  بیماری دیابت به همت مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شبکه تحقیقات دیابت کشور برگزار شد.

در این سمینار علمی یک روزه سخنرانی های علمی توسط اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در خصوص داروهای خوراکی و درمان های تزریقی دیابت،  روش های نوین درمان زخم پای دیابتی، نقش رژیم غذایی در کنترل دیابت،  مدیریت دیابت در کودکان و  سالمندان ، دیابت حاملگی و همچنین تداخلات درمان های جایگزین در مراقبت از دیابت برگزار شد.

کلمات کلیدی
حسن میرزایی
تهیه کننده:

حسن میرزایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه