25 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات دیابت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

 مرکز تحقیقات دیابت


مرکز تحقیقات دیابت از مراکز تحقیقاتی زیر مجموعه پژوهشکده علوم بالینی غدد و یکی از 13 مرکز وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران میباشد که در ابتدا تحت عنوان " واحد تحقیقات دیابت" از سال 1372 فعالیت خود را آغاز نمود و به دنبال ارتقاء پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم در اردیبهشت ماه 1389 در قالب " مرکز تحقیقات دیابت" به فعالیت های علمی- پژوهشی در سطح وسیع تر ادامه داد.
در مورخه 28 خرداد 1400 ، وبینار معرفی مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران برگزار شد. این وبینار نهمین وبینار از سلسله وبینارهای معرفی ظرفیت ها و فرصت های همکاری در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که در آن اساتیدی  از مرکز تحقیقات دیابت و گروه پای دیابتی به ایراد سخنرانی پرداختند.
در ابتدا دکتر فتوحی معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحاتی در خصوص اهمیت برگزاری این نوع از وبینارها جهت گسترش همکاری با سایر دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشگران ارائه دادند. در ادامه سرکار خانم دکتر مهرداد معاون محترم تحقیقات و فناوری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و سرکار خانم دکتر نسلی رئیس مرکز تحقیقات دیابت مقدمه ای در خصوص پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، تعداد مراکز تحقیقاتی پژوهشگاه و  فعالیت های کلیدی مرکز تحقیقات دیابت و گروه پای دیابتی را ارائه دادند.
سپس دکتر نمازی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات دیابت به معرفی این مرکز و فعالیت های مرکز تحقیقات از زمان تاسیس مرکز (سال 88) تا کنون که در 4 حیطه اصلی آموزش (عموم مردم، ارائه دهندگان خدمت)، پژوهش، ارائه خدمت و فناوری های نوین هست، پرداختند. ایشان در ادامه به همکاری های فعلی مرکز در سطح ملی و بین المللی اشاره کردند و پتانسیل های همکاری با سایر مراکز داخلی و خارجی را مطرح کردند. برنامه های سال جاری مرکز از جمله مواردی بود که در این وبینار به آن اشاره شد.
پس از پخش کلیپی از کلینیک وابسته به مرکز تحقیقات دیابت، دکتر مهاجری تهرانی از اساتید غدد و متابولیسم و از اعضای گروه پای دیابتی، به معرفی و فعالیت های این گروه تحقیقاتی پرداختند. این گروه تحقیقاتی فعالیت های گسترده ای در سطح ملی و بین المللی در حیطه های مختلف بخصوص آموزشی دارد. آموزش بیش از 1200 پزشک و پرستار از شهرهای مختلف کشور در زمینه مراقبت از پا ، بومی سازی گایدلاین ها در زمینه پیشگیری و درمان پای دیابتی و مدل ارائه خدمت به بیماران مبتلا به زخم پا و پروژه های پژوهشی مختلف از جمله طرح های ارتباط با صنعت از جمله فعالیت های این گروه تحقیقاتی است.
در حال حاضر عمده فعالیت های پژوهشی مرکز دیابت متمرکز بر علوم مرتبط با دیابت، روش های درمانی نوین شامل سلول درمانی و پیوند پانکراس، مطالعه اثرات و عوارض جانبی داروهای جدید در زمینه دیابت و اختلالات متابولیک ناشی از آن، روشهای درمانی پای دیابتی، روشهای پیشگیری کننده از عوارض ناشی از دیابت و کنترل قند خون میباشد. در زمینه آموزش، برنامه های آموزشی در 2 حیطه مجزا ( ارائه دهندگان خدمت و عموم مردم) طراحی میشود که از جمله آنها میتوان به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، وبینارهای تخصصی و عمومی، تدوین و به روز رسانی گایدلاین ها، کتابچه های عمومی در زمینه دیابت و... اشاره کرد. در زمینه ارائه خدمت هم دو کلینیک تخصصی- فوق تخصصی دیابت علاوه بر ارائه خدمات درمانی و آموزشی به بیماران مبتلا به دیابت و خانواده هایشان، بستر مناسب جهت انجام طرح های پژوهشی را فراهم کرده است. تدوین نقشه راه دیابت جهت مشخص کردن مسیر پژوهشی متناسب با نیازهای جامعه، تهیه راهنماهای بالینی ویژه عموم مردم و ارائه دهندگان خدمت، برگزاری دوره های آموزشی (حضوری، مجازی)، کتابچه های آموزشی، راه اندازی منابع اطلاع رسانی الکترونیکی از جمله دیابتگرام از جمله راهکارهای این مرکز جهت ارتقای سلامت عمومی جامعه می باشد.


مزیت و توانمندی های مرکز تحقیقات دیابت عبارتند از:


-    مرکز همکار WHO برای 4 دوره متوالی در حیطه آموزش دیابت و پای دیابتی
-    دبیرخانه شبکه تحقیقات دیابت 
-    اعتبار پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و تسهیل ایجاد روابط با سایر مراکز  و دانشگاهها
-    قطب آموزش کشور در حوزه غدد
-    کلینیک های دیابت و فراهم سازی بستر پژوهش 
-    دسترسی به بخش بستری تخصصی دیابت و پای دیابتی
-    نیروی انسانی متخصص و پژوهشگر
-    وجود آزمایشگاه در داخل کلینیک و تسهیل ارائه خدمات بالینی و پژوهشی
-    تمایل صنایع غذایی و شرکت های دارویی به همکاری با مرکز 


تجارب موفق مرکز:


-    همکاری های آموزشی مشترک با مراکز تحقیقاتی مختلف داخلی و خارج از کشور و بیمارستانها 
-    فعالیت های پژوهشی مشترک با سایر مراکز تحقیقاتی در مرزهای دانش (سلول درمانی (مطالعات پایه و بالینی)، درمانهای نوین زخم پای دیابتی (پلاسما، پانسمان های نوین، داروهای گیاهی و...)
-     انجام پروژه های تحقیقاتی چند مرکزی در سطح کشور
-    انجام طرح های تحقیقاتی ارتباط با صنعت


ظرفیت ها و فرصت های همکاری با این مرکز عبارتند از:


-    سامانه ثبت بیماران مبتلا به دیابت و فراهم سازی بستر پژوهش جهت انجام مطالعات بالینی در دیابت و به اشتراک گذاری داده ها
-    برگزاری دوره های آموزشی (عموم مردم، ارائه دهندگان خدمت) در کشور و منطقه
-    انجام پروژه های چند مرکزی در حیطه دیابت
-    مشارکت در انجام مطالعات کوهورت بر دیابت
-    همکاری با شرکت های دانش بنیان، شرکت های دارویی

 

 

 

 

 

 

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه